Tuesday, February 17, 2009

Kecantikan dan kekacakan

Memiliki kecantikan dan kelihatan kacak merupakan sifat semulajadi manusia. Seringkali kehendak dan keinginan ini menjadikan manusia hilang kewarasan dan arah dalam mencari erti kehidupan sebenar.

Cantik dan kacak sebenarnya bersifat subjektif. Seseorang lelaki yang melihat wanita yang kurang cantik, mungkin begitu cantik pada pandangan lelaki yang lain. Begitu jugak lelaki yang kurang tampan dan kacak dalam pandangan mata seorang wanita, mungkin kelihatan kacak pada pandangan mata wanita lain. Ini adalah fitrah manusia dan ianya memang tidak menyalahi sifat kemanusiaan untuk memilih.

Tetapi didalam islam terdapat garis panduan untuk memilih agar matlamat akhir adalah kebahagian, bukan sahaja didunia tetapi di akhirat. Ini adalah kerana kecantikan dan kekacakan adalah pinjaman semantara untuk manusia. Apabila kita tua maka hilanglah segala kebanggaan tentang kecantikan dan kekacakan yang di jaja di kala muda. Apabila ditimpa musibah seperti kecederaan akibat kebakaran, kemalangan, penggunaan produk yang salah maka segala nikmat yang dibanggakan akan hilang. Justeru itu memilihlah dengan berlandaskan sabda Rasullullah s.a.w,

“ Seorang wanita itu dinikahi kerana empat; kerana harta, kerana keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka hendaklah diutamakan yang beragama, nescaya kamu berbahagia.”

Begitu juga dengan lelaki yang sepatutnya mempunyai asas ugama yang kukuh untuk memimpin isteri dan anak-anaknya.”

Namun dikala ini, matlamat hidup sebagai khalifah di bumi ini semakin hilang….hilang dikaburi dengan kemewahan, keseronokan dan kelalaian. Wanita dan lelaki bekerja keras untuk memiliki dan dilihat “cantik” dan “kacak”. Perlu berbelanja besar dan sanggup membuat pembedahan demi untuk memuaskan nafsu keinginan dan hanya memikirkan tentang pandangan orang lain terhadap dirinya sendiri. Mengapa perlu menyiksa diri, jiwa dan fizikal ?.

Ingatlah manusia tidak akan dapat dipuaskan dan pujian manusia tidak akan memberi apa-apa jaminan dan keuntungan. Janganlah menjadi hamba untuk mencari pujian kerana Allah hanya menilai amalan mu dan apa tangungjawab yang telah kamu lakukan.

” Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu akan ditanya tentang pimpinannya. ”

Sedarlah.... kecantikan dan kekacakan itu adalah milik Allah. Segala puji bagi Allah yang mengurniakannya kepada kita. Kita telah diciptakan sempurna maka gunakan masa yang ada untuk mencari KEREDAAN ALLAH.
Sabda Rasullullah S.A.W
" Sesiapa yang mencari keredhaan manusia diatas kemurkaan Allah SWT;
mintalah kepada manusia itu. dan barangsiapa yang mencari keredhaan Allah SWT, diatas
kemarahan manusia, cukuplah Allah SWT baginya sebagai penolong."

No comments:

Post a Comment