Monday, February 23, 2009

"Muslim Law And The Moden - Day Women " Satu Pemesongan Akidah


Saya terpanggil utk membincangkan satu artikel di dalam New Straits Times Friday, Febuary 13, 2009 yang telah diberi oleh kawan non-muslim kepada saya dan bertanyakan perihal artikel tersebut.

Bayangkan berapa banyak tanggapan dan taksiran daripada pembaca telah dibuat apabila golongan yang mengaku memperjuangkan kebebasan ini secara berani, terang dan lantang ingin hukum yang telah ditetapkan didalam al quran dikaji semula. Dimana pihak-pihak yang mempunyai kuasa dalam membendung masalah ini.

Golongan - golongan liberal ini semakin menunjukkan taring dan berusaha gigih ingin mentafsir al quran dan hadis konon nya menurut kehendak zaman dan masa dan berjuang atas tiket kebebasan. Siapalah mereka jika dibandingkan dengan ulama-ulama dan Imam-Imam tersohor daripada dahulu sehingga sekarang yang tetap teguh dengan alquran dan sunnah.

Sesungguhnya islam itu sudah sempurna, tidak perlu dikaji atau ditafsir semula. Ianya relevan pada setiap masa dan zaman


اَلْيَوْمَ اَكْمَلْتُ لَكُمْ دِيْنَكُمْ وَاتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِيْ وَرَضِيْتُ لَكُمُ اْلاِسْلاَمَ دِيْنًا.
"Pada hari ini telah Aku sempurnakan agama kamu buat kamu dan telah Aku cukupkan nikmat-Ku atas kamu, dan telah Aku redai Islam menjadi agamamu".
AL MAIDAH,5:3.


Daripada artikel tersebut antara perkara yang diperjuangkan adalah hak kesamarataan wanita dan perlunya penghapusan poligami. Ingatlah manusia dijadikan oleh Allah. Dial ah maha mengatahui akan fitrah manusia.

مَنْ عَمِلَ عَمَلاً لَيْسَ عَلَيْهِ أمْرُنَا فَهُوَ رَدٌّ
"Sesiapa yang melakukan sesuatu amal yang bukan dari perintah kami (Allah Subhanahu wa Ta'ala dan Rasul-Nya) maka amalan itu tertolak".
H/R Muslim.

مَنْ اَحْدَثَ فِىْ اَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌَّ. رواه البخارى ومسلم.
"Barangsiapa yang mengada-adakan sesuatu dalam urusan (agama) kami ini sedangkan ia bukan (dari kami) maka ia tertolak".
H/R Bukhari dan Muslim


Ingin saya menyentuh sedikit tentang berpoligami. Sememangnya betul dan jelas bahawa tanggungjawab untuk berpoligami adalah berat. Tanggungjawab itu sama beratnya jika ber monogami. Tetapi janganlah kerana segolongan lelaki yang ”take granted” dan takbertanggungjawab maka hukum itu perlu ditolak dan dikatakan tidak sesuai. Jika kita lihat berapa banyak lelaki ber monogami yang ”take grante” atau tidak bertanggungjawab adakah ini bermaksud monogami juga ditolak maka undang-undang jenis apa yang ingin kita laksanakan. Undang-undang barat ? yang menhalalkan perhubungan tanpa kahwin...gay...lesbian...bebas. Ini lah sebenarnya yang dimahukan oleh golongan liberal.

Ini lah antara perkara yang perlu kita renungkan dan marilah kita sama-sama berusaha mengembalikan syiar Islam yang cemerlang dan gemilang.

1 comment:

  1. I agree with you.. ISLAM liberal sama aje dgn sekular punya pemikiran.. Was-was dan nak pinda hukum Tuhan tak banyak beza dgn question sifat tuhan yang maha mengetahui segalanya..wallah'ulam

    ReplyDelete