Monday, April 13, 2009

TAUBAT MENGHAMPIRKAN DIRI KEPADA ALLAH


Jemputan sakaratul maut kepada makhluk bernama manusia tidak pernah terlewat atau tercepat walau sesaat sekalipun. Kadangkala kita dijemput, sebelum sempat meyesali atau bertaubat. Setiap hari kita tidak terlepas dari melakukan dosa dan maksiat. Sama ada dosa kecil atau besar. Maka saya ingin menasihati diri saya dan memberitahu sahabat sekalian tentang perlunya TAUBAT dalam setiap ketika dan masa.

Solat adalah salah satu ibadah yang mesti dilakukan kerana ianya memperbaharui keimanan kita apabila kita mengucap syahadat ketika bertahiyyat. Kealpaan dan kelalaian dalam menjalankan tuntutan syariat amat ketara diwaktu ini . Manusia sentiasa terdedah kepada khurafat dan syirik. Secara sedar atau tidak kadangkala kita kufur dengan perintah Allah.

Oleh itu kita dianjurkan untuk selalu bertaubat. Hadis riwayat Al Termizi :

” Semua anak Adam (manusia) itu, sering membuat kesalahan (dosa), dan sebaik-baik manusia yang membuat kesalahan (dosa) itu, ialah orang-orang yang suka bertaubat ”.

Apabila seseorang itu menyedari diatas perbuatan durhaka dan maksiatnya kepada Allah. Dan dia sedar diatas kesesatan dan kesalahannya, maka kembalilah semula kepangkal jalan dengan menghampiri Allah, bertaubatlah serta memohon keampunan dari Nya.

Janganlah pula kita merasakan bahawa kita tidak pernah melakukan dosa lantaran itu tidak perlu bertaubat.

Rasullullah S.A.W yang maksum (tidak melakukan dosa) yang mana syurga telah disediakan baginya, merupakan penghulu segala nabi, tetapi Rasullullah sentiasa juga melakukan taubat, didalam sehari semalam tidak kurang taubatnya sebanyak 70 atau 100 kali.

Hadis riwayat Imam Muslim :

” Wahai Manusia! Bertaubatlah kamu kepada Allah sesungguhnya aku beristiqfar tiap hari seratus kali ”.

” Sesungguhnya aku beristiqfar (memohon ampun) dan bertaubat kepada Allah tiap-tiap hari lebih daripada tujuh puluh kali ”.

Seorang yang maksum dan dijamin syurga padanya melakukan begitu bayak taubat. Bagaimana pula dengan kita ? dan adakah taubat kita sebenar-benar taubat dengan keikhlasan dan ketulusan.

Ada 3 syarat penting dalam melakukan taubat :

1) Hendaklah menghentikan maksiat yang dilakukan.
2) Menyesali akan kesalahan yang dilakukan dan merasa takut kepada Allah diatas kesalahan tersebut.
3) Berazam bersungguh-sungguh tidak akan mengulangi perbuatan tersebut.

Dalam surah Al Furqan ayat 11

” Dan sesiapa yang bertaubat serta beramal soleh, maka sesungguhnya (dengan itu) yang bertaubat kepada Allah dengan sebenar-benar taubat ”.

Maka marilah kita bersama-sama bertaubat dengan taubat ”nasuha”. Lahirkan kekesalan dilubuk sanubari dengan membanyangkan betapa hebatnya siksaan Allah. Cetuskan sehingga hati kita terusik dan mata kita mengeluarkan air mata keinsafan.

Hadis riwayat Anas Bin Malek ;

” Tiada linangan air mata kerana takutkan kepada Allah melainkan Allah mengharamkan neraka untuk membakarnya ”.

Dan sabdanya lagi

” tiada titisan yang lebih disukai oleh Allah dari dua titisan 1) Titisan air mata ditengah malam yang gelap 2) Titisan darah dalam jihad fisabilillah ”.

Saya ingin mengingatkan diri saya dan sahabat sekalian. Marilah kita bersama-sama memberikan sdikit masa dan ruang untuk muhasabah dan bertaubat kepada Allah setiap hari. Kerana kita akan dijemput pada bila-bila masa oleh malaikat maut yang sentiasa bersedia.



Surah At Tahrim ayat 8

” Bertaubatlah kamu kepada Allah, taubat nasuha (taubat yang bersungguh-sungguh) ”.





Surah An-Nur ayat 31

” Bertaubatlah kamu semua kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berbahagia ”.

Ketahuilah Allah menerima taubat nasuha hambanya kecuali 2 sahaja :
1) Syirik
2) Kesalahan sesama manusia.

Surah Al Taubah ayat 104

” Apakah mereka tidak tahu bahawa Allah akan menerima taubat dari hamba-hambanya dan mengambil sedekah-sedekah, dan bahawasanya Allah adalah penerima taubat lagi amat penyanyang ”.


Akhirul kalam, saya menyeru diri saya dan sahabat sekalian marilah kita memohon kepada Allah, supaya kita dijadikannya orang yang suka dan banyak bertaubat. Ingat lima perkara sebelum datang lima perkara.

No comments:

Post a Comment