Monday, March 2, 2009

Unobedient Leader Will Lead To Destruction

Pemimpin Yang Ingkar Membawa Kepada Kebinasaan

Setiap manusia atau khalifah dimuka bumi mempunyai tanggungjawab dalam kepimpinan. Pemerintah adalah pemimpin bagi sesebuah negara, bapa adalah pemimpim bagi keluarga, Ibu pemimpin bagi anak2, lelaki pemimpin bagi wanita, guru pemimpim bagi murid, abang pemimpin bagi adik dan banyak lagi.

أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَاْلإِمَامُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ زَوْجِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَعَبْدُ الرَّجُلِ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ
“Ketahuilah setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya tentang kepemim pinan nya, maka Imaam yang memimpin manusia adalah pemimpin akan ditanya tentang kepemimpi nannya, dan seorang laki-laki (suami) adalah pemimpin atas keluarga rumah tangganya dan akan ditanya tentang kepemimpinannya, dan perem puan (isteri) adalah pemimpin atas harta suaminya dan anaknya dan dia akan ditanya tentang kepe mimpinannya, dan seorang hamba sahaya adalah pemimpin atas harta tuannya dan akan ditanya tentang kepemimpinannya. Ketahuilah maka setiap kamu adalah pemimpin dan setiap kamu akan ditanya tentang kepemimpinannya.” (HR.Al Bukhari dari Ibnu Umar, Shahih Al-Bukhari dalam Kitabul Ahkam: IX/77, Muslim, Shahih Muslim:II/125, Abu Dawud, Sunan Abu Dawud:II/130 dan At-Tirmidzi, Sunan At-Tirmidzi: IV/180. Lafadz Al-Bukhari)

Seorang kawan saya (non muslim) bertanya, “Kenapakah kita diciptakan didunia ini ?” satu persoalan yang sepatutnya semua muslim dan mukmin perlu tahu jawapannya. Tidak kira sama ada kita anak kepada raja, sultan, pemerintah, rakyat biasa, orang kaya atau miskin…asalkan kita bergelar manusia, kita telah diberi amanah oleh Allah untuk menguruskan kehidupan diatas muka bumi ini dengan berpandukan Al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W. Tugas ini disebut dalam istilah Al-Quran sebagai “Khalifah”. Allah berfirman kepada para malaikat menjelaskan fungsi dan peranan pencipta Adam a,s dan anak cucu cicitnya.








“ Sesungguhnya aku jadikan Adam diatas muka bumi sebagai Khalifah” (surah al-baqarah :30)

Imam al-mawardi menjelaskan bahawa yang dimaksudkan dengan tugas kekhalifahan ialah mendirikan agama Allah diatas muka bumi dan mentadbir muka bumi berpandukan agama Allah. Jadi mengapa sistem sekular juga yang kita pertahankan ?

“ Aku tidak jadikan jin dan manusia kecuali hanya untuk beribadah kepada kepadaku”. (surah al-Dhariyat : 56)

Oleh itu kita perlu yakin dan berusaha agar negara dan tamadun yang dibina mestilah berpandukan al-quran dan sunnah dan jangan sekali-kali menggunakan akal dan nafsu semata-mata jika tidak kita sebenarnya menempah kehancuran bagi negara dan tamadun yang dibina, Allah berfirman …

“ Kerosakan berlaku di daratan dan lautan kerana hasil usaha tangan-tangan manusia “ (Surah al-rum : 41)

Jika kita perhatikan umat-umat terdahulu seperti kaum ‘Ad, Thamud, Firaun, Tamadun Babylon, Mesopotamia dan sebagainya. Mereka telah membina tamadun materials yang begitu hebat. Hasil ciptaan yang begitu canggih dan disejarahkan sehingga ada yang diiktiraf sebagai lapan perkara ajaib didunia seperti pyramid dan taman tergantung Babylon. Tetapi pernahkah kita terfikir kenapa tamadun itu dimusnahkan ?

Ini adalah kerana keingkaran kepada peraturan Allah. Hukum hakam Allah diketepikan, cara hidup para rasul dan nabi yang diutus oleh Allah di belakangkan. Manusia mempertuhankan akal dan nafsu. Mengagungkan undang-undang ciptaan manusia dan bermegah dengan keindahan dunia yang palsu.
Sememangnya akal dan wahyu tidak boleh dipisahkan. Jika dipisahkan akan berlakulah kebinasaan dan kehancuran sesebuah masyarakat, negara dan tamadun.








No comments:

Post a Comment