Di antara prinsip politik Islam ialah:
1. Al-Hakimiah al-Ilahiah (Kedaulatan hanya milik Allah).
Ia meliputi beberapa asas iaitu:
a. Tauhid
b. Risalah
c. Khilafah
a) Tauhid
i- Allah adalah Pencipta alam semesta dan pencipta segala sesuatu untuk kepentingan manusia.
ii- Allah adalah Pemilik makhluk, Dialah Penguasa dan Pengurus kepada segala urusan.
iii- Al-Hakimiah Al-Ilahiah (kekuasaan dan kedaulatan hukum) hanya bagi Allah.
b) Risalah
i- Rasul adalah wakil Allah yang tertinggi di bidang perundangan.
ii- Segala perintah dan larangan Rasulullah wajib diikuti.
iii- Undang-undang tertinggi adalah yang datang dari Allah (Al-Quran) dan Rasulullah (Al-Sunnah).
c) Khilafah
i- Manusia tidak memiliki kerana yang memiliki adalah Allah.
ii- Manusia tidak boleh bertindak sesuka hati dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.
iii- Manusia tidak boleh melampaui batas-batas amanah yang diberikan.
iv- Dalam melaksanakan tugas matlamatnya tidak lain melainkan untuk memenuhi perintah dan kehendak pemberi amanah.
2. Keadilan:
Setiap individu baik rakyat biasa mahupun pemimpin mempunyai kedudukan yang sama dari segi undang-undang .
3. Persamaan:
Semua manusia dalam negara memiliki persamaan dalam hak-hak dengan sempurna tanpa mengira warna kulit, suku bangsa, keturunan dan bahasa pertuturan. Tidak ada seorang pun atau mana-mana kelompok dan suku keturunan yang mempunyai hak-hak keistimewaan atau berbezaan dari segi kedudukan
4. Amanah dan Tanggungjawab:
Pemerintahan, kekuasaannya dan kekayaan adalah amanah Allah dan kaum Muslimin yang mesti diserahkan kepada mereka yang takut kepada Allah, bersifat adil dan benar-benar beriman. Oleh yang demikian tidak ada seorang pun yang berhak menggunakannya untuk mengaut keuntungan dan memenuhi kepentingan peribadi.
5. Bai’at dan ketaatan: .
Dasar ini memberi erti bahawa setiap perintah yang dikeluarkan oleh pemerintah hendaklah ditaati oleh rakyat selagi ia bertepatan dengan syariat Allah.
6. Amar Makruf dan Nahi Mungkar:
setiap individu dalam masyarakat Islam memiliki hak bahkan wajib mengatakan yang benar, menyeru yang makruf, membela dan mempertahankan kebaikan, berusaha bersungguh-sungguh mencegah kemungkaran serta menghukum kebatilan
ASAS PEMBENTUKAN NEGARA YANG DILAKUKAN OLEH RASULULLAH SAW.
i- Kesetiaan kepada Umah (Islam) menggantikan kesetiaan kepada kabilah.
ii- Persaudaraan seagama merupakan asas kepada sistem kemasyarakatan.
iii- Menyatukan dalam satu masa urusan dunia dan agama dalam pemerintahannya.
iv- Amalan syura di antara pemerintah dan rakyat merupakan cara yang paling utama bagi menjaga keharmonian masyarakat dan negara.
MATLAMAT PEMERINTAHAN ISLAM
a) Menjaga agama
i. Melindungi kesuciannya.
ii. Melaksanakan segala perintah Allah
b) Mengatur urusan dunia dengan cara
i- Menegakkan keadilan di kalangan rakyat.
ii- Mewujudkan keamanan dan ketenteraman.
iii- Menyediakan kemudahan awam.
iv- Melaburkan hasil negara untuk kesejahteraan rakyat keseluruhannya.
SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM
A) Khilafah
i. Khilafah ialah sistem pemerintahan Islam itu pengganti bagi Rasulullah SAW.
ii. Wajib bagi umat Islam melantik khalifah
iii. Syarat-syarat seorang khalifah :
a) Muslim
b) Lelaki
c) Mengetahui hukum-hukum syara’ yang berkaitan dengan tugasnya.
d) Adil di dalam agama
B) Syura
a. Konsep Syura ialah menggunakan pelbagai pandangan untuk mencapai hakikat sesuatu perkara atau menyelesaikan sesuatu masalah.
b. Tujuan Syura:
Bertujuan menyelesaikan urusan-urusan pemerintahan yang berkaitan dengan perancangan strategi, perang, damai dan sebagainya.
c. Syarat anggota syura :
a) Adil
b) Berilmu
c) Bijaksana dan luas pandangan.
d) Kedaulatan Dan Ketundukan Kepada Kekuasaan Islam
KONSEP NEGARA ISLAM
i. Negara Islam adalah negara yang melaksanakan segala peraturan dan pentadbirannya berdasarkan kepada kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.
ii. Ketua pemerintah dan rakyat mestilah tunduk kepada perlaksanaan hukum Allah tanpa sebarang perbezaan.
PERBEZAAN SYURA DAN DEMOKRASI
b. Risalah
c. Khilafah
a) Tauhid
i- Allah adalah Pencipta alam semesta dan pencipta segala sesuatu untuk kepentingan manusia.
ii- Allah adalah Pemilik makhluk, Dialah Penguasa dan Pengurus kepada segala urusan.
iii- Al-Hakimiah Al-Ilahiah (kekuasaan dan kedaulatan hukum) hanya bagi Allah.
b) Risalah
i- Rasul adalah wakil Allah yang tertinggi di bidang perundangan.
ii- Segala perintah dan larangan Rasulullah wajib diikuti.
iii- Undang-undang tertinggi adalah yang datang dari Allah (Al-Quran) dan Rasulullah (Al-Sunnah).
c) Khilafah
i- Manusia tidak memiliki kerana yang memiliki adalah Allah.
ii- Manusia tidak boleh bertindak sesuka hati dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.
iii- Manusia tidak boleh melampaui batas-batas amanah yang diberikan.
iv- Dalam melaksanakan tugas matlamatnya tidak lain melainkan untuk memenuhi perintah dan kehendak pemberi amanah.
2. Keadilan:
Setiap individu baik rakyat biasa mahupun pemimpin mempunyai kedudukan yang sama dari segi undang-undang .
3. Persamaan:
Semua manusia dalam negara memiliki persamaan dalam hak-hak dengan sempurna tanpa mengira warna kulit, suku bangsa, keturunan dan bahasa pertuturan. Tidak ada seorang pun atau mana-mana kelompok dan suku keturunan yang mempunyai hak-hak keistimewaan atau berbezaan dari segi kedudukan
4. Amanah dan Tanggungjawab:
Pemerintahan, kekuasaannya dan kekayaan adalah amanah Allah dan kaum Muslimin yang mesti diserahkan kepada mereka yang takut kepada Allah, bersifat adil dan benar-benar beriman. Oleh yang demikian tidak ada seorang pun yang berhak menggunakannya untuk mengaut keuntungan dan memenuhi kepentingan peribadi.
5. Bai’at dan ketaatan: .
Dasar ini memberi erti bahawa setiap perintah yang dikeluarkan oleh pemerintah hendaklah ditaati oleh rakyat selagi ia bertepatan dengan syariat Allah.
6. Amar Makruf dan Nahi Mungkar:
setiap individu dalam masyarakat Islam memiliki hak bahkan wajib mengatakan yang benar, menyeru yang makruf, membela dan mempertahankan kebaikan, berusaha bersungguh-sungguh mencegah kemungkaran serta menghukum kebatilan
ASAS PEMBENTUKAN NEGARA YANG DILAKUKAN OLEH RASULULLAH SAW.
i- Kesetiaan kepada Umah (Islam) menggantikan kesetiaan kepada kabilah.
ii- Persaudaraan seagama merupakan asas kepada sistem kemasyarakatan.
iii- Menyatukan dalam satu masa urusan dunia dan agama dalam pemerintahannya.
iv- Amalan syura di antara pemerintah dan rakyat merupakan cara yang paling utama bagi menjaga keharmonian masyarakat dan negara.
MATLAMAT PEMERINTAHAN ISLAM
a) Menjaga agama
i. Melindungi kesuciannya.
ii. Melaksanakan segala perintah Allah
b) Mengatur urusan dunia dengan cara
i- Menegakkan keadilan di kalangan rakyat.
ii- Mewujudkan keamanan dan ketenteraman.
iii- Menyediakan kemudahan awam.
iv- Melaburkan hasil negara untuk kesejahteraan rakyat keseluruhannya.
SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM
A) Khilafah
i. Khilafah ialah sistem pemerintahan Islam itu pengganti bagi Rasulullah SAW.
ii. Wajib bagi umat Islam melantik khalifah
iii. Syarat-syarat seorang khalifah :
a) Muslim
b) Lelaki
c) Mengetahui hukum-hukum syara’ yang berkaitan dengan tugasnya.
d) Adil di dalam agama
B) Syura
a. Konsep Syura ialah menggunakan pelbagai pandangan untuk mencapai hakikat sesuatu perkara atau menyelesaikan sesuatu masalah.
b. Tujuan Syura:
Bertujuan menyelesaikan urusan-urusan pemerintahan yang berkaitan dengan perancangan strategi, perang, damai dan sebagainya.
c. Syarat anggota syura :
a) Adil
b) Berilmu
c) Bijaksana dan luas pandangan.
d) Kedaulatan Dan Ketundukan Kepada Kekuasaan Islam
KONSEP NEGARA ISLAM
i. Negara Islam adalah negara yang melaksanakan segala peraturan dan pentadbirannya berdasarkan kepada kitab Allah dan Sunnah Rasul-Nya.
ii. Ketua pemerintah dan rakyat mestilah tunduk kepada perlaksanaan hukum Allah tanpa sebarang perbezaan.
PERBEZAAN SYURA DAN DEMOKRASI
i. Dalam demokrasi barat kedaulatan adalah di tangan rakyat. Merekalah yang menentukan kepimpinan dan menggubal undang-undang. Sedangkan dalam syura kedaulatan adalah di tangan Allah.
ii. Demokrasi Barat, rakyat atau wakil mereka menggubal undang-undang dan merekalah yang melaksanakan sedangkan dalam Islam hak menggubal undang-undang adalah milik mutlak Allah, manakala pemerintah dan rakyat hanya pelaksana.
iii.Dalam demokrasi kerajaan berusaha memenuhi kehendak rakyat untuk memenangi hati mereka. Dalam sistem syura kerajaan dan rakyat sama-sama bertanggungjawab memenuhi kehendak dan perintah Allah.
Pada pendapat saya, Malaysia tidak mengamalkan sistem politik islam dan apa pendapat anda.
Adakah Malaysia sebuah negara Islam ?
salam rahmat,penuh info tapi memerlukan citation lengkap..
ReplyDeleteDirikan hujjah2 yang dibawa dengan dalil yang bersumberkan al-Qur'an waas Sunnah. Bukan ra'yu atau 'pendapat saya' bagi orang kebanyakan yang teramat jauh maqamnya dengan para imam mujtahid.
ReplyDelete